Totalt antall sidevisninger

torsdag 31. mars 2011

Pans Labyrint

Etter en pause fra min side har jeg igjen tatt en titt i filmhyllen for å anbefale klassikere. Filmen jeg skal ta for meg i dag er Pans Labyrint. Dette er et virkelig mesterverk. Til "tross" for at den ikke er amerikansk er denne virkelig verdt å få med seg. Den kom ut i Norge i 2007, er spansk og går under genren grøsser. Personlig synes jeg ikke den er direkte skummel, men noen frysninger fikk jeg likevel.

Filmen handler om jenta Ofeila som elsker eventyr i en ellers nokså hard hverdag. Moren er gravid og syk i barsel, mens den nye stefaren er opptatt av å drepe lokalbefolkningen i krigen sin. Midt i dette finner Ofelia ut av at hun er tronarving i et kongerike under jorden, men for å få krav på tronen er det diverse oppgaver hun må gjennomføre først.

Dersom du liker filmer med eventyrfigurer, sagn og snodige vesner er dette filmen for deg.
Intense øyeblikk, spenning, grøss og en mystisk verden... trenger jeg si mer??

Aldersgrense 15 år.

4 kommentarer:

  1. Veit ikke om jeg er enig i at dette er en grøsser. Det er vel heller en thriller, eventuelt kan man kalle det for fantasy.

    Jeg reagerer også på at du skriver "Til tross for at den ikke er amerikansk er denne virkelig verdt å få med seg." Det er vel ingen automatikk i ikke-amerikanske filmer skal ha kvalitetsmessige mangler? Jeg vil snarere påstå at Hollywood for det meste produserer ganske generiske filmer som gjerne kan være flott tidtrøyte, men som ikke akkurat byr på de helt store filmopplevelsene. Det finnes selvsagt mange unntak, men jeg synes uansett at det du skriver er rimelig langt ute på viddene.

    At dette er en solid film skal jeg dog være enig i.

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig enig i at det finnes gode filmer som ikke er amerikanske! Desverre er det mange som ikke har fått dette med seg ;)

    Dersom du ser bak på coveret går den under genren grøsser, men jeg ville nok heller ikke kalt den det.

    SvarSlett
  3. Denne bloggen kommer jeg til å følge, så det er bare å pøse på med innlegg!:D

    SvarSlett
  4. Veldig spennanes og bra film selv om den e på spansk. :) En av mine favoritter når det kommer til filmer på annet språk. :)

    SvarSlett